mII LEAT
MII Gávdnot
Dán jagáš festiválačájáhus lea Kompani Bárrogiera ráhkadan audiovisuála bargu. Čájáhus čájehuvvo Láđus Gállogiettis, ja lea rabas juohke beaivvi festiválas
Årets festivalutstilling er et audiovisuelt verk laget av Kompani Bárrogiera. Utstillingen stilles ut i Låven på Gállogieddi, og er åpen hver dag under festivalen
Kompani Bárrogiera birra
Bárrogiera lea riddosámi dáiddárkollektiiva man Lisa Pedersen ja Gøril Nilsen jođiheaba. Bárrogiera háliida čalmmustahttit álgoálbmogiid vuostálastinnávcca ja kreativitehta, ja nannet diđolašvuođa álgoálbmotmáhtu birra.
Bárrogiera lea čeavlái go presentere audiovisuála installašuvnna Mii Leat / Mii Gávdnot. Installašuvnnas leat dáiddárat bidjan oktii ođđaáigásaš luohtekomposišuvnna ja dánsuma mii lea filbmejuvvon árktalaš eanadagas Sámis/Finnmárkkus, ja maiddái duodji-inspirerejuvvon gođđojuvvon dáidaga mii ovddasta riddosámi hervenvugiid.
Geahča eanet Instagrammas: @barrogiera
Om Kompani Bárrogiera
Bárrogiera er et kystsamisk kunstnerkollektiv drevet av Lisa Pedersen og Gøril Nilsen. Bárrogiera ønsker å synliggjøre urfolks motstandskraft og kreativitet, og øke bevisstheten rundt urfolkskunnskap.
Bárrogiera er stolte av å presentere den audiovisuelle installasjonen Mii Leat / Mii Gávdnot (Vi er / Vi eksisterer). I installasjonen har kunstnerne satt sammen en moderne joik-komposisjon med samtidsdans filmet i det arktiske landskapet i Sápmi/Finnmark, samt et duodji-inspirert (samisk håndverk) vevd verk som representerer mønstre fra kystsamiske områder.
Se mer på Instagram:@barrogiera
Bakgrunn for prosjektet:
Det at flere diskrimineringsgrunnlag virker sammen betyr ikke nødvendigvis at noen blir dobbelt diskriminert. Likevel har de fleste mennesker kjent på at det i visse situasjoner er belastende å skille seg ut. De fleste av oss har privilegier som gjør at vi selv velger når vi ønsker å skille oss ut, og dermed vil nok ikke dette valget ha så stor påkjenning på oss. Når vi ikke velger å skille oss ut er vi en del av majoriteten. De av oss som er en minoritet har ofte færre privilegier som gjør at vi ikke kan velge når vi ønsker å skille oss ut og ikke. Etnisk minoritet og seksuell orientering kan vi ikke velge bort. Vi må dermed normalisere dette, slik at belastningen av å skille seg ut blir betydelig mindre, helt til belastningen er borte.
Det kan være vanskelig å uttale seg eller uttrykke seg kunstnerisk om slike tema da det er umulig å trå rett hele veien, å være “politisk korrekt”. Hele veien har vi tenkt på hvordan en kan utforske disse temaene uten å havne i etiske fallgruver. Hvordan presentere materialet uten at det blir en form for kuriositet. Det aller viktigste er at en ikke blir skremt av de etiske spenningene som ligger i temaene og blir for redd for å tråkke feil. Dersom vi ikke tør å uttrykke noe, så hjelper det lite. Vi må tørre å løfte fram slike tema, og vi som kunstnere har personlig erfaring med disse temaene. Det er vår rett å fortelle denne historien, det er vår historie.
Dette ER (dessverre) virkeligheten. Det ER belastende å skille seg ut, å stå utenfor normen. Hvis ikke vi forteller denne historien gjennom kunsten, hvem skal gjøre det da? Det er vi som lever i, skaper og former samfunnet vårt, og som unge kunstnere mener vi at det er nettopp vi som må kommentere samtiden.
Vi må mene noe som menneske dersom vi ønsker endring. Gjennom kunst kan man mene og uttrykke følelser som gir inntrykk på andre mennesker.
Dette er bakgrunnen for hvorfor vi ønsker å gjennomføre dette prosjektet. Vi ønsker å bidra i kampen for likestilling og kampen mot diskriminering.
Prošeavtta duogáš:
Dat ahte máŋga vealahanvuođut doibmet ovttas, ii vealtameahttun mearkkaš ahte gii nu vealahuvvo duppalit. Lihkká leat eanaš olbmot dovdan ahte earáláganvuohta lea noađđin dihto dilálašvuođain.Eatnasiin mis leat ovdavuoigatvuođat mat dahket ahte sáhttit válljet goas mii háliidit leat earáláganat, ja dasto dát válljen ii dovdda lossadin. Mii leat oassi majoritehtas go mii eat vállje leat earáláganat. Dain mis geat leat minoritehtat, leat dávjá unnit ovdavuoigatvuođat, ja dat dahká ahte eat sáhte válljet goas háliidit leat earáláganat ja goas eat. Mii eat sáhte válljet eret čearddalaš gullevašvuođa ja seksuála soju. Mii fertet normaliseret dán, nu ahte dákkár noađđi unnu ahte unnu, ja loahpas jávká ollásit.
Sáhttá leat váttis jietnadit dahje albmanahttit dáiddalaččat dákkár fáttáid birra danin go lea veadjemeahttun čađat duolbmat riekta ja leat «politisk korrekt». Mii leat olles áigge jurddašan mo sáhttá dáid fáttáid suokkardit meattekeahttá. Mo ovdanbuktit materiála nu ahte dat ii šatta kuriositehtan. Buot deháleamos lea ahte ii bala fáttá čearddalaš ráfehisvuođain nu ahte ballá duolbmamis boastut. Jus eat duostta jietnadit maidege, de ii veahket olus. Mii fertet duostat loktet dákkár fáttáid, ja dáiddárin mis leat persovnnalaš vásáhusat dákkár fáttáiguin. Mis lea riekti muitalit dán historjjá, dat lea min historjá.
Dát LEA (dađi bahábut) duohta dilli. Earáláganvuohta ja leat norpma olggobealde LEA noađđin. Jus mii eat muital dán historjjá dáidaga bokte, gii galgá dahkat dan dalle? Mii eallit, ráhkadit ja hábmet iežamet servodaga, ja nuorra dáiddárin mii oaivvildit ahte justa mii han fertet kommenteret dálááiggi.
Mii fertet oaivvildit juoidá olbmožin jus mii háliidit rievdama. Dáidaga bokte sáhttit oaivvildit ja albmanahttit dovdduid mat guoskkahit eará olbmuid.
Dát lea sivva manin mii háliidit čađahit dán prošeavtta. Mii háliidit leat mielde rahčamin dásseárvvu ovddas ja vealaheami vuostá.